La couleur du Cosmos [Цветът на Космоса]
23.09.
19:30 – Откриване и тур, воден от Емил Урумов
* Изложбата ще бъде отворена за посещения в периода 25-27 септември, 14:00 - 19:30 часа.
Автор: Максим Бондю
Куратор: Емил Урумов
Кино „Космос” е построено през 1964 г. по време на социалистическия период в Пловдив и затваря врати през 1999 г. Киното е било място за представяне на филми и идеологии цели 35 години и по този начин е отразявало политическата и обществена история на страната преди и след падането на Берлинската стена. Рационалистичната сграда (арх. Любомир Шинков) показва едновременно паметта и идеята за бъдещето, заложени в идеологията на бившия Източен блок.
„La couleur du Cosmos“ е своеобразен куест, фокусиран основно върху сградата на кино „Космос” и нейната идеология. След обширно проучване през 2015 г. Максим Бондю се рее сред безброй визии за киното. Търсейки невидимото, той го открива в следи от малки фрагменти боя, паднала от тавана, сред паяжините в наводненото мазе, в една програма, изцапана с мастило. Той прави опит за определяне на "остатъчния" цвят на екрана, дължащ се на инерцията на зрителното възприятие, или казано по друг начин, доминиращият цвят, постигнат чрез наслагване на фотограмите на всеки един от стотиците филми показвани в киното. Авторът работи заедно с Жулиен Грифит, за да анализира филмите чрез специално създаден за случая алгоритъм. След две седмици изчисления мрежови сървър показва #282320, шестнадесетичен код, на който отговаря определен цвят. Макар и превърнат в 35-милиметров филм, той се оказва изключително труден да се прожектира, поради тъмния си нюанс.
Максим Бондю (*1985, от региона на Париж, живее и работи близо до Женева). Изучава история на изкуството и археология в университета на Marne-La-Vallée и завършва през 2009 художественaтa академия в Брест. Представлява го галерия „Жером Поги”, а работа му е показвана в Centre Pompidou (Париж, 2015), Halle Nord (Женева, 2015) в MAMAC (Ница, Франция, 2014), Mains d’Oeuvres (Saint-Ouen, Франция, 2014), Maison Populaire of Montreuil (Франция, 2014), Palais de Tokyo (Париж, 2013), Centre d’Art of Neuchâtel (Република Чехия, 2013), Ferme du Buisson (Франция, 2013), Villa du Parc (Франция, 2012) и в Magasin of Grenoble (Франция, 2010) и други. Той също така работи и по още няколко съвместни проекта като Monstrare Camp, обществен експеримент за изкуствоведски проучвания и художествени изделия в пещера, разположена на 30 000 квадратни метра в Dampierre-sur-Loire (Франция) и разработва „Бермуда” - съвместен ателие-проект на френско-шведската граница.
Емил Урумов (*1979, Пловдив, живее в Париж). Изучавал е визуални изкуства, има магистърска степен като куратор (Париж 1 Университет, 2009). Асистирал е на кураторите Пиер Бал-Бланк и Ханс Улрих Обрист, има опит от MAMVP (Париж), gb agency (Париж) и MAMCO (Женева). Бил е куратор и ко-куратор на най-разнообразни изложби като „Tension Economy” (CAC Parc Saint Léger, 2016, Франция); „Theatre of Operations” (Théâtre de l’Usine, Женева, 2015); „The Galápagos Principle” (Palais de Tokyo, Париж, 2013); „There is as yet insufficient data for a meaningful answer” (2012, CAC Villa du Parc, Франция). Настоящите му изследвания и бъдещи интереси включват политическата природа на изложбените пространства, пропускливостта между ролята на куратора и артиста, нестабилната форма на кураторството, връзката език - изкуство и контекста, който съпътства съвременните изложби като писането на критика и прессъобщения.
С подкрепата на Френски Институт България и НФК.